چگونه موم را در منزل از گوش خارج کنیم؟

 

موم گوش به عنوان یک ماده اصلی و ضروری در بدن عمل می کند. این ماده به حذف سلول های مرده پوست، کثیفی، موها و سایر مواد باقی مانده در کانال گوش کمک می کند. موم گوش خطر عفونت در این ناحیه را کمتر می کند و از احساس خارش و ناراحتی در کانال گوش می کاهد. با اینحال این احتمال وجود دارد که بدن موم زیادی در گوش ایجاد کند. همین امر باعث می شود مقادیر زیادی از آن در این ناحیه تجمع یابد و باعث بروز مشکلاتی گردد. معمولا افراد می توانند چنین شرایطی را در منزل درمان کنند.

 

درمان ها و درمان های خانگی

روش های متعددی برای برطرف کردن مسدود شدن گوش به خاطر موم وجود دارد. برخی از این موارد عبارت است از :

هیدروژن پراکسید:

یک روش رایج برای حذف و برداشتن موم از گوش، اضافه کردن چند قطره هیدروژن پراکسید به پنبه مرطوب و اعمال آن بر روی گوش مدنظر است. فرد می تواند از قطره چکان تمیز برای انداختن این محلول در گوش استفاده کند. باید سر را بگردانید تا گوش مدنظر به سمت بالا باشد. اینکار باعث می شود مایع به کانال گوش برسد و این انسداد را برطرف نماید.بعد از چند دقیقه می توان گوش را به حالت معمول خود باز گرداند.

استفاده از قطره گوش:

شما می توانید قطره گوش بدون نسخه را بری درمان انسداد ناشی از موم خریداری کنید. این ها معمولا محلول های مبتنی بر آب یا روغنی هستند که موم را نرم می سازند. این مواد در برگیرنده کرباماید پروکسید هستند که شبیه هیدروژن پراکسید عمل می کند. برای استفاده از محلول های بدون نسخه افراد باید دستورالعمل موجود بر روی بسته بندی را دنبال کنند. در بیشتر موارد افراد باید محلول را دوبار به گوش مدنظر بزنند تا گوش کاملا تمیز شود. هر چند دستور مصرف محصولات مختلف با هم متفاوت است.

سایر درمان های خانگی که می توانید در منزل امتحان کنید:

با استفاده از قطره چکان، می تواند مواد دیگری همچون مواد زیر را مورد استفاده قرار داد:

– روغن بچه
– روغن معدنی
– گلیسیرین

باز هم فرد باید سر را به طرف بالا بگیرد. دو یا چند قطره از این مواد را بر روی گوش اعمال کند. چند دقیقه منتظر بماند و سپس سر را به موقعیت پایین بیاورد تا مایع از گوش خارج شود.

 

می توان از شمع مخصوص گوش استفاده کرد

می توان از شمع مخصوص گوش استفاده کرد؟

افراد نمی توانند برای برطرف کردن انسداد ناشی از موم گوش، از شمع استفاده کنند. استفاده از شمع گوش در بیشتر کشورها به عنوان یک درمان خانگی برای این شرایط شناخته شده است. این درمان در برگیرنده استفاده از شمع است که در آن ماده مومی شمع به گوش فرد ریخته می شود. بشقاب کاغذی می تواند از پوست فرد محافظت کند. بیشتر افراد بر این باورند که شمع می تواند موم را از سوراخ گوش به بیرون بکشد. با اینحال شواهدی برای مفید بودن این روش وجود ندارد. در بیشتر موارد استفاده از شمع گوش می تواند اسیب های زیادی به گوش وارد کند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از این روش می تواند به شرایط زیر منجر شود:

– خونریزی
– پاره شدن پرده گوش
– سوختن
– آتش سوزی

روش های امن تر و موثرتری برای درمان این نوع انسداد وجود دارد. به همین خاطر فرد نباید سراغ چنین روش هایی برود.

 

نشانه ها

رایج ترین نشانه انسداد گوش با موم، مشکلات موقت شنوایی یا از دست دادن شنوایی است. این شرایط می تواند نگران کننده باشد اما شنوایی عادی بعد از برداشتن موم دوباره باز می گردد. سایر نشانه ها عبارت است از :

– درد در گوش
– زنگ زدن گوش
– سرگیجه
– حس پر بودن گوش

 

شستشوی گوش در منزل

پیشگیری

وارد کردن اشیای خارجی به گوش همچون گوش پاک کن برای تمیز کردن آن می تواند به انسداد منجر شود. این موضوع بدین خاطر است که اشیای خارجی موم را به سمت کانال گوش هدایت می کنند. برای پیشگیری از این انسداد، فرد باید از وارد کردن هر شیء اضافی در گوش خود خودداری نماید. موم گوش به نظر ناخوشایند می رسد اما همیشه تمیز کردن آن الزامی نیست. اگر بدن موم زیادی تولید می کند می توان از قطره های بدون نسخه برای حل این مشکل استفاده کرد. روش دیگری که برای پیشگیری از این شرایط وجود دارد نرم کردن موم توسط ریختن محلول های مناسب و مورد تایید در گوش است. افراد می توانند طبق نظر پزشک یا متخصص طیف وسیعی از این محلول ها را آماده کنند. بهداشت منظم گوش می تواند از تجمع این موم ها پیشگیری کند اما بهتر است همیشه در این شرایط با پزشک مشورت کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

افراد می توانند بیشتر موم های ایجاد شده در گوش را در منزل درمان کنند. با اینحال کانال و پرده گوش بسیار ظریف و حساس هستند و در بیشتر شرایط بهتر است با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر خونریزی یا ترشحات غیر عادی از گوش دارید یا درد زیادی را تحمل می کنید بهتر است به سراغ پزشک بروید. اگر احساس می کنید کودک شما با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می کند او را به سراغ پزشک ببرید. او می تواند گوش کودک را بررسی کند و گزینه های درمانی را پیشنهاد نماید.پزشک می تواند انسداد را به کمک روش های زیر برطرف کند:

– مکش
– سرنگ مخصوص
– استفاده از ابزارهای جراحی کوچک

اگر مشکلی داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.