چگونه از شر بینی خشک خلاص شویم؟

 

با اینکه آبریزش بینی می تواند باعث ناراحتی و اذیت افراد شود اما خشکی بینی هم می تواند به همین اندازه ناراحت کننده باشد. بینی برای اینکه بتواند به خوبی کار کند به سطح خاصی از رطوبت نیاز دارد اما در برخی از موارد مسیرهای بینی خشک می گردد. شایع ترین علت خشکی بینی فین کردن بیش از حد است که معمولا به خاطر حساسیت یا سرماخوردگی خواهد بود. سایر علل خشکی بینی رطوبت کم، خشکی هوای منزل یا محل کار، کمبود مواد مغذی، دهیدراسیون، استفاده از آنتی هیستامین، عوارض جانبی داروها، یائسگی است. به این نکته توجه داشته باشید که اگر خشکی بینی بیش از 10 روز طول کشید باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. این شرایط ممکن است عارضه جانبی یک بیماری زمینه ای باشد. در ادامه روش هایی برای کاهش خشکی بینی بیان می کنیم.

 

اسپری سالین

آب سالین یا آب نمک دار یکی از روش های خانگی سریع، ساده و بسیار موثر برای درمان خشکی بینی است. آب نمک به عنوان مرطوب کننده عمل می کند و می تواند بینی شما را مرطوب سازد. یک قاشق چایخوری از نمک دریایی را با یک دوم پیمانه آب ترکیب کنید. آن را در ظرف اسپری بریزید.

حالا این ترکیب را چند بار در حفره های بینی اسپری کنید و اجازه دهید به بیرون بریزد.

همچنین می توانید کمی آب نمک را در کف دست بریزید و آن را از طریق حفرات بینی به داخل بینی هدایت کنید.

 

استشمام بخار

استشمام مکرر بخار می تواند باعث مرطوب شدن مخاط و غشاها شود و مانع از خشکی مسیرهای بینی گردد. این کار باعث تمیز شدن بینی می گردد و مجبور نیستید زیاد فین کنید.

آب داغ را در کاسه بزرگی بریزید. چند قطره روغن ضروری به انتخاب خود به کاسه بیفزایید. سر خود را با حوله بپوشانید و بخار آن را به مدت 10 دقیقه استشمام کنید. اینکار را دو الی چهار بار در روز تکرار نمایید.

 

روغن کنجد

یکی دیگر از درمان های خانگی خوب برای خشکی بینی روغن کنجد است. روغن کنجد ویتامین E خوبی دارد و به عنوان مرطوب کننده برای حفره های بینی خشک عمل می کند. اعمال روغن به داخل بینی هم مشکلی ندارد. کمی روغن کنجد ولرم را در قطره چکان بریزید. سر را به عقب برگردانید و کمی روغن کنجد را در حفره های بینی بریزید. آن را خوب به داخل ببرید. اینکار را دوبار در روز تکرار کنید.

 

روغن نارگیل

همانند روغن کنجد، روغن نارگیل نیز می تواند در درمان خشکی بینی و نشانه های آن مفید باشد. این ماده همانند مرطوب کننده عمل می کند و می تواند درد را کاهش دهد.

یک دوم قاشق چایخوری از روغن نارگیل فوق بکر را در کاسه ای بریزید و آن را برای چند ثانیه گرم کنید. از پنبه استفاده کنید و کمی از آن را داخل حفرات بینی بمالید. اینکار را دو الی سه بار در روز تکرار کنید.

 

روغن ویتامین E

ویتامین E و روغن آن برای پوست خشک بسیار مفید است و می تواند بینی خشک را هم درمان کند. این ماده مخاط بینی را مرطوب می کند و خشکی موجود در آن را از بین ببرد. یک عدد کپسول ویتامین E را با سوزن استریل سوراخ کنید. آن را در بینی خود بریزید.

 

مرطوب کننده

برای بهبود خشکی بینی هیچ چیزی بهتر از مرطوب کننده نخواهد بود. مرطوب کننده به تنظیم رطوبت در خانه کمک می کند. شما می توانید آن را به هنگام خواب نیز مورد استفاده قرار دهید تا منزل را مرطوب سازید. دستگاه مرطوب کننده خود را با آب و چند قطره روغن ضروری پر کنید.

 

آب

آب

دهیدراسیون نیز می تواند باعث خشکی بینی گردد. به همین خاطر باید بدن خود را با آب کافی هیدراته کنید.

کمبود آب در بدن باعث خشکی بافت ها می شود. حداقل 8 الی 10 لیوان آب در روز بنوشید.

به همراه آب می توانید از چای گیاهی، شیر، آب نارگیل یا میوه ها و سبزیجات هم استفاده کنید. ار خوردن قهوه، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

 

حمام سونا

استفاده از سونا می تواند یکی از بهترین روش های موجود برای درمان خشکی بینی باشد. گرمای حاصل از سونا می تواند خشکی بینی را درمان کند. شما می توانید برای 10 الی 15 دقیقه از این حمام بهره ببرید. با اینحال زیاد در آن نمانید چون باعث آبریزش از بینی می شود.

 

خشکی بینی

نکات اضافی:

– شما می توانید بافت های صورت را با آب مرطوب سازید. سعی کنید با کمی پنبه آغشته به آب حفرات بینی را تمیز کنید.

– دمای اتاق را کاهش دهید. گرما باعث خشکی هوا می شود و نشانه های شما را بدتر می کند

– وازلین را داخل بینی نزنید

– غذاهای تند و ادویه دار مثل سوپ بخورید تا مسیر بینی باز شود و خشکی بینی برطرف گردد

– مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید. این ها خاصیت دهیدراته کننده دارند

– رژیم غذایی غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها مفید خواهد بود

– اگر بینی شما تحریک شده است در نور خورشید به بیرون نروید

– اگر فکر می کنید دارویی باعث خشکی بینی شده است با پزشک مشورت کنید

– اگر به همراه خشکی بینی مشکلی در جسم خود دارید درمان مشکل زمینه ای ممکن است خشکی بینی را نیز درمان کند

– آنتی هیستامین ها می توانند باعث خشکی بینی شوند. سعی کنید از آنتی هیستامین های طبیعی بهره بگیرید

– اگر خشکی بینی با خشکی چشم و خشکی دهان همراه بود با پزشک مشورت کنید.