چرا همیشه نفخ شکم داریم؟

 

نفخ شکم یکی از مشکلات رایجی است که این روزها بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. با وجود رژیم غذایی ضعیف، سطح استرس بالا، نیاز روزانه به داروها و قرار گرفتن در معرض آلاینده های مختلف جای تعجب نیست که افراد از چنین مشکلاتی رنج ببرند.

 

نشانه های نفخ شکم

داشتن نفخ شکم از جمع شدن توده چربی در اطراف شکم متفاوت است زیرا نفخ موقتی است و اغلب به خاطر هوایی که در اطراف شکم جمع می شود ایجاد می کردد. خوشبختانه در برخی از موارد، نفخ شکم علامت هشداردهنده و نگران کننده ای نیست. این شرایط می تواند با کمی تغییر در رژیم غذایی بهبود یابد هر چند همیشه هم اینطور نیست. علاوه بر حس سیری، وجود گاز در معده و درد در شکم، شما باید ببینید این شرایط با سایر نشانه ها رخ می دهد یا خیر. زمانی که حس نفخ شکم دارید نشانه های زیر را هم مورد بررسی قرار دهید:

– تب
– راش پوستی یا کهیر
– آبریزش از چشم، خارش گلو و سایر نشانه های آلرژی
– یبوست یا اسهال
– حالت تهوع یا استفراغ
– خون در ادرار یا مدفوع
– کاهش وزن بدون دلیل
– مشکل در اجابت مزاج
– درد در غدد لنفاوری
– خستگی
– مشکل در تمرکز
– دوره های قاعدگی نامنظم
– هموروئید

 

چه چیزی باعث ایجاد نفخ در شکم می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد نفخ در شکم می شود؟

شاید ندانید واقعا چه چیزی باعث ایجاد چنین شرایطی می شود. دلایل بسیار زیادی برای توسعه نفخ شکم وجود دارد. مواردی همچون حساسیت، عدم تعادل هورمونی، اختلال در عملکرد تیروئید، مشکل در روده و سایر موارد می تواند در این شرایط دخیل باشد.

اختلالات گوارشی:

بیشتر افرادی که با مشکلات معدی روده ای دست و پنجه نرم می کنند( همچون بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو یا بیماری سلیاک) ممکن است نفخ را نیز تجربه نمایند.

احتباس مایعات در بدن:

برخی از اوقات مایعات بدن می تواند در اطراف آن جمع آوری و ذخیره گردد. این نواحی در برگیرنده نزدیکی شکم است که می تواند باعث ایجاد نفخ یا افزایش وزن موقت شود.

دهیدراسیون:

هر چقدر آب بیشتری بنوشید آب بدن تان بیشتر تامین می شود و کمتر با نفخ درگیر خواهید شد. دهیدراسیون و عدم تعادل الکترولیت ها در بدن می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود و اجابت مزاج را دشوارتر سازد. زمانی که بدن تلاش می کند خود را از شر دهیدراسیون نجات دهد، آب اضافی را برای پیشگیری از بروز مجدد چنین شرایطی در خود جمع می کند. علاوه بر این ممکن است فرد دچار یبوست شود.

یبوست:

این گزینه یکی از رایج ترین علل نفخ در شکم است. یبوست می تواند باعث ذخیره شدن مدفوع در روده ها شود و حس سفتی ، درد و نفخ و گاز را در شکم ایجاد نماید. اصلی ترین علت ایجاد یبوست نخوردن فیبر، ننوشیدن آب کافی و نداشتن فعالیت فیزیکی است.

حساسیت به موارد غذایی و آلرژی:

اغلب اوقات حساسیت به مواد غذایی نیز می تواند باعث ایجاد نفخ در افراد شود. غذاهایی که باعث نفخ و گاز در شکم می شوند شامل لبنیات، غذاهای حاوی گلوتن هستند.

عفونت:

ممکن است نفخ و تورم بدن به خاطر وجود عفونت در آن باشد. عفونت باعث می شود سطح التهاب در بدن افزایش یابد. نشانه هایی همچون تب، قرمزی و درد ، غدد لنفاوی متورم را که معمولا به همراه عفونت های حاد دیده می شود را بررسی کنید. اگر با این شرایط دست و پنجه نرم می کنید حتما با پزشک مشورت نمایید.

تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث ایجاد نفخ و مشکلات گوارشی شود و یبوست و احتباس مایعات در بدن را بیشتر نماید.

سرطان:

با اینکه سرطان همیشه علت اصلی نفخ شکم در بیشتر افراد نیست اما می تواند در برخی از افراد علت بروز چنین شرایطی باشد. به همین خاطر اگر نفخ بعد از چند وقت بهبود پیدا نکرد و مشکلات گوارشی همچنان وجود داشت باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

بهترین و بدترین غذاها برای نفخ

بهترین و بدترین غذاها برای نفخ

برخی از غذاهایی که به شما کمک می کنند با نفخ شکم مبارزه کنید عبارتند از :

پروبیوتیک ها: این ها باکتری های خوبی هستند که همانند دوستان روده عمل می کنند و می توانند باکتری های بدی که باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود را نابود سازند

میوه ها و سبزیجات غنی از آب: سبزیجات و میوه هایی که آب خوبی برای بدن تامین می کنند و می توانند آنزیم ها و الکترولیت های مفید را فراهم آورند قادر خواهند بود نفخ را کاهش دهند.

گیاهان، ادویه ها و چای ها: گیاهان طبیعی همچون زنجبیل، آلوئه ورا و رازیانه می تواند برای تسکین دردها و نفخ شکمی به کار رود. برخی از گیاهان ادرار آور هستند و به کاهش احتباس آب در بدن کمک می کنند.

واکنش هر فرد به مواد غذایی متفاوت است. اما بیشتر غذاهایی که باعث ایجاد نفخ در افراد می شوند عبارتند از :

– شکر و میان وعده های شیرین شده

– بیشتر محصولات لبنی

– غلات فرآوری شده

– در برخی از موارد سبزیجات دیر هضم همچون کلم بروکلی، کلم و گل کلم، پیاز و حتی سیر باعث ایجاد نفخ می شود

– حبوبات و بقولات

– نوشیدنی های کربناته

– آدامس

 

نکاتی برای مبارزه با نفخ

– با پزشک خود صحبت کنید

– تمرینات ورزشی بیشتری داشته باشید

– آب کافی بنوشید

– استرس خود را کاهش دهید

– از پروبیوتیک ها استفاده کنید.

اگر با وجود موارد ذکر شده نفخ شکم بهبود پیدا نکرد حتما با یک پزشک مشورت کنید تا علت بروز چنین شرایطی مشخص گردد.